شما اینجا هستید
حضور پر رنگ گروه ادیان مؤسسه در همایش بین المللی دکترین مهدویت
به گزارش روابط عمومی، گروه ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در راستای رسالت دفاع از مرزهای دینی، عقیدتی و ترویج و تبلیغ فرهنگ مهدوی، برای دومین سال پیاپی با حضور با شکوه خود در همایش بین المللی دکترین مهدویت، در تحت عنوان کمیسیون خاص به ارائه مقالات علمی در زمینه «عصر ظهور در ادیان ابراهیمی» می پردازد.
کمیسیون گروه ادیان در سیزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در روز 21 اردیبهشت ماه سال جاری در میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیهالسلام در سالن اویس قرنی ساعت 15- 17 برگزار میگردد.
این کمیسیون از هفت مقاله علمی پژوهشی تشکیل شده است که عناوین و چکیده مقالات در ذیل ارائه میشود:
شرایط آخرالزمان در انجیل یوحنا (بررسی تحلیلی)
امير خواص، دانشيار مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
چکیده
در همة اديان بحث از آخرالزمان از اهميت ويژهاي برخوردار است. آخرالزمان دورهای است که در آن تاریخ انسانی رو به پایان است. دورهای است که زمینۀ تحقق آرزوی نهایی انسانها و به گونهای شرايط براي تحقق هدف آفرینش که همان سعادت نهايي و قرب الهي است، فراهم ميشود. و آمال نهایی بشریت در این دوره لباس واقعیت به تن میکند و پس از یک دورۀ مشخص یا تقریبا مشخص عمر این دوره از جهان به پایان میرسد و قیامت کبری برپا میشود و سرانجام حیات بعدی آغاز می شود. در دنياي مسيحيت نيز اين بحث در کتب مختلف پيگيري شده است که مهمترين آنها مکاشفة يوحنا ميباشد. در اين مقاله به صورت فشرده اين مکاشفه تحليل و تأويل شده است. بر اساس مکاتبی که در تفسیر این مکاشفه بوجود آمده حوادث مورد اشاره میتواند نشان دهندۀ آرمانهای مسیحیان تحت ستم آن روز باشد و نیز میتواند پیشگویی از حوادث جهان تا آخرالزمان باشد که البته با احتمال ظنی ميتوان آنها را بر حوادث رخ داده در جهان منطبق کرد. اما با نگاه اسطوره وار به این مکاشفه و سمبلیک دانستن بیانات آن، اصل پیام این مکاشفه عبارت است از نبرد دائمی خیر و شر، تا به آخرالزمان برسیم که در آن زمان نبرد نهایی رخ خواهد داد و پیروزی از آن حق و حقیقت طلبان خواهد بود. البته در میزان این جنگ و نبردها و تعداد کشتگان این جنگ ها ممکن است خدشه کنیم که آیا اکثر انسانها و موجودات نابود خواهند شد یا اینکه با آشکار شدن حق بسیاری از انسانها به سوی حق بازخوهند گشت و تنها سردمداران ظلم و پیروان پابرجای آنها نابود خواهند شد و اکثر مردم تحت ستم به حق خواهند پیوست. البته به اين نکته نيز بايد توجه داشت که در مسيحيت با ظهور حضرت عيسيعلیه السلام آخرالزمان که شروع جهان آخرت است با هم پيوند خورده است و آن حضرت ميان مردم داوري نهايي را خواهد کرد.
واژگان کلیدی
مسیحیت، آخرالزمان، ملکوت آسمان، ادبیات مکاشفهای، مکاشفۀ یوحنا
وضعیت پیروان ادیان، مذاهب و مخالفان در حکومت جهانی امام مهدی علیه السلام
سیدعلی حسنی استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
چکیده:
چگونگی تحقق حکومت جهانی مهدوی و نحوء برخورد امام مهدی علیهالسلام با پیروان ادیان، مذاهب اسلامی و مخالفان یکی از عرصههای مهم مهدویتپژوهی به حساب میآید. این مقاله درصدد است با روش نقلی- تحلیلی به وضعیت پیروان گروههای مزبور در عهد حکومت جهانی مهدوی بپردازد. برای تحقق این امر مقاله در دو بخش تنظیم شده است، بخش نخست به اصل حضور یا عدم حضور پیروان ادیان، مذاهب اسلامی و مخالفان پرداخته است و نتیجه حاصله حکایت از آن دارد که پیروان ادیان الهی چون مسیحیت و یهودیت در آن عهد حضور خواهند داشت، اما پیروان مذاهب مختلف اسلامی و مخالفان حضور نخواهند داشت. بخش دوم به وضعیت گروههای موجود در عهد حکومت جهانی مهدوی پرداخته و نتایج حاصله حکایت از آن دارد که گروههای مزبور در امنیت و آسایش کامل به سر خواهند برد و براساس حقیقت و عدالت با آنها برخورد خواهد شد.
کلمات کلیدی: وضعیت، ادیان، ادیان غیرالهی، مسیحیت، یهودیت، مخالفان، حکومت جهانی مهدوی.
بررسی تطبيقی ارتباط آخرالزمان و موعود در قرآن و عهدين
جواد باغباني آراني (عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره))
چکيده
آخرالزمان به پايان اين جهان اطلاق ميشود. مباحث متعددي درباره اين دوره مطرح شده است؛ مباحثی مانند موعود، تحولات بزرگ مثبت و منفی پیش از ظهور و دوره ظهور موعود. اینکه پايان جهان چگونه فراميرسد، نقش موعود در آن چيست، خصوصيات او چگونه است و موافقان و مخالفان او در چه وضعيتي خواهند بود و سرانجام سرنوشت انسان و جهان به کجا میانجامد، دغدغه هميشگي مردم بوده است. واژه «اسکاتولوژی» (Eschatology از کلمه «اسکاتوس» يونانى به معناى «آخر» يا «بعد» گرفته شده است) به معناى شناخت آخرالزمان و آخرت متکفل بحث از این موضوع مهم است.
مسلمانان آخرالزمان و آخرت را از يكديگر جدا و مسيحيان آن دو را بر هم منطبق ميدانند. يهوديان در اين باره دو ديدگاه دارند. گروهى از یهودیان مانند مسلمانان آخرالزمان و آخرت را از يكديگر جدا و گروهى مانند مسیحیان آن دو را يكى مىدانند. بر اساس اين ديدگاهها در اسلام با ظهور موعود آخرت فرانميرسد و در مسيحيت با ظهور او آخرت محقق ميشود. در يهوديت نيز دو نظريه وجود دارد. نوشتار پيش رو ارتباط آخرالزمان و موعود را به شکل تطبيقي در قرآن کریم، عهد عتیق و عهد جدید به اختصار بررسي کرده است.
واژگان کليدي
تطبيق، آخرالزمان، موعود، قرآن، عهد عتيق، عهد جديد.
دستاوردهای مدیریتی حکومت امام مهدی علیه السلام
چکیده
برخی برداشتهای نادرست مبنی بر رفتار خشونتآمیز حضرت مهدیأ، اعتبار دستاوردهای مدیریتی حکومت ایشان را در معرض ترديد قرار میدهد. گمانههای ظاهری برخی اصطلاحات مانند: صاحبالسیف، قتال، ضربالعنق، احتمال تندی و شدت را در رفتارهای مدیریتی ایشان تقويت میكند. روایات معتبری دال بر وجود سیره و روش واحد مدیریتی بین پیامبراکرم, و امام مهدیأ وجود دارد، علاوه بر مشابهتهای صوری، محتوایی مدیریت هر دو بزرگوار در روش، اهداف و ابزار، همگی نشان از وجود دستاوردهای واحدی را از حضرت رسول اکرم, و امام مهدیأ دارند. بر اين اساس، میتوان گفت كه برنامههای عملیاتی ایشان بر اساس تعاليم قرآن کریم و سنّت پیامبراکرم, تنظيم گرديده است. بنابراين دستاوردهای اين انقلاب عظيم مدیریتی، بسيار چشمگير و شایان توجه است. مقاله حاضر تلاش دارد به شیوه نقلی و تحلیلی دستاوردهای مدیریتی حکومت حضرت مهدیأ را توصیف و تحلیل نماید. بر این اساس مهمترین دستاوردهای مدیریتی حکومت ایشان در این مقاله، نظم، رشد، انگیختگی و معنویت میتوان شمرد.
کلیدواژه: امام مهدیأ، مدیریت، وظایف مدیر، منابع مدیریت، رفتار سازمانی و فرهنگ سازمانی
مقایسة پیشگویی امامیه و مسیحیت صهیونیسم دربارة عصر ظهور (تحقق «حکومت جهانیِ عدل و صلح»)
حسن دینپناه (دانشپژوه دکتری ادیان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره))
چکیده
تحقق «حکومت جهانیِ عدل و صلح» یکی از نیازهای فطری بشر و از آرمانهای تمام انبیاء و اوصیای الهی بوده است. پیشگویی چنین امری دربارة عصر ظهور در منابع ادیان مختلف آمده است. پژوهش حاضر یک پژوهشِ نظری است، که به ارائه و بررسی دیدگاه امامیه و مسیحیت صهیونیسم، دربارة تحقق حکومت جهانیِ عدل و صلح در عصر ظهور میپردازد و در مقام تبیین از روشهای توصیفی، تحلیلی و مقایسهای بهره میگیرد. تحقیق بیانگر آن است که هر چند دو مکتب در اصل پیشگویی اشتراک نظر دارند، ولی از جهاتی چون تعیین زمان ظهور، طول حکومت موعود، هدف اصلی حکومت او و ... با هم متفاوت هستند. افزون بر این امور، تحقق عدل و صلح جهانی آخرالزمان همراه با جنگ گسترده و کشتار فراوان، که صهیونیسم مسیحی، وعدة آن را میدهد، با اصول عقلی و دینی سازگار نیست.
کلیدواژه
عصر ظهور، حکومت جهانی، عدل جهانی، صلح جهانی، آخرالزمان، امامیه، صهیونیسم مسیحی.
مفهومشناسی ملکوت خدا در مسيحيت و مقایسة آن با حکومت صالحان در اسلام
محمدجواد نیکدل
چکیده
ملکوت خدا، یکی از کلیدیترین اندیشههای مسیحی است که بیشتر آموزههای مسیحی بر محور این اندیشه میچرخد. بر اساس این اندیشه، منجی (حضرت عیسی7) حکومتی جهانی و هزارساله را برپا خواهد کرد که در آن جهانیان بهویژه مسیحیان به زندگی سعادتمندانه ابدی دست خواهند یافت. نکتة جالب دربارة این پادشاهی، جنبة فرجامشناختی آن است. در این پادشاهی کرسی داوری نهایی برپا خواهد شد و به اعمال بندگان رسیدگی خواهد شد. این اندیشه شباهت بسیاری به اندیشه حکومت صالحان داشته با این تفاوت که ملکوت خدا یک زندگی ابدی است که جنبة فرجامشناسانه دارد. بعلاوه، اينجهاني يا دگرجهاني بودن اين انديشه در ميان مسيحيان مورد اختلاف است؛ اما حکومت صالحان چنین نیست.
کليدواژگان: ملكوت خدا، پادشاهی عيسي ع، معاد، مسیحیت، حكومت صالحان، پادشاهی حضرت مهدی عج، آخرالزمان، سعادت.
تأملی بر آخرالزمان شناسی مسیحیت پنطیکاستی
یاسر ابوزاده گتابی
چکیده
جنبش پنطیکاستی جنبشی است که در ابتدای قرن بیستم در کشور امریکا و با تأکید بر مسئله آخرالزمان و ظهور عطایای روحالقدسی شکل گرفته است. پنطیکاستیهای اولیه اعتقاد داشتند که نزول روحالقدس و شکلگیری مجدد عطایا پس از 2000 سال، هم نشانه حقانیت این جنبش و هم بیانگر نزدیک شدن عصر مسیحایی است. با این تفسیر که بازگشت مسیح آنقدر نزدیک است که ممکن است در عصر آنها اتفاق افتد. آنها معتقد بودند که پس از گذشت هفت سال رنج و محنت، آخرالزمان شروع خواهد شد و کلیسا عروسش را ملاقات خواهد کرد. تقریبا همه نویسندگان توافق دارند که انتظار پنطیکاستیهای اولیه از بازگشت قریبالوقوع مسیح با تمرکز بر مسئله تبشیر و جانفشانیهای میسیونری همراه شد.
پس از گذشت چند دهه از آغاز چنبش پنطیکاستی، خبری از بازگشت مجدد مسیح نشد. ازاینرو پنطیکاستیها برای جلوگیری موجی از نومیدیها که در میان پیروان پنطیکاستی در حال شکلگیری بود، تفسیر جدیدی از آخرالزمانشناسی ارائه دادند.: آخرالزمانشناسی لااقل دو بعد دارد: بعدی که مربوط به زمان بازگشت مسیح است و بعدی که مربوط به ماهیت کلیسا و زندگی مسیحی است.
از طرفی در هرصورت، چه در این زمان و چه در نسلی دیگر، او بازخواهد گشت. لذا نباید اهمیت بازگشت او را دستکم گرفت و همیشه باید ضرورت وجود آخرالزمان را جدی تلقی کرد. از طرف دیگر، با توجه به شرائطِ در حالِ تغییر عالم، زندگی غیر قابل پیشبینی است. ازاینرو توجه مستقیم بر زندگی مسیحیان، در واقع رویکردی " این جهانی" به مسئله آخرالزمان محسوب میشود و به یک معنا ضرورت آخرالزمانی جای خود را به ضرورت عمل خدا در زندگی روزانه داده است. در همین راستا، پنطیکاستیها به فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گستردهای روی آوردند.
آخرین اخبار
- 1 از 5
- بعدی